woensdag 16 december 2020

Het werk van een jeugdagent

 



Vanaf oktober vorig jaar ben ik samen met mijn collega Rein werkzaam als jeugdagent in de gemeente Hardenberg. Naast het werk als jeugdagent ben ik ook werkzaam in de noodhulp. Tijdens noodhulpdiensten worden wij aangestuurd door de meldkamer. Denk hierbij aan meldingen zoals een winkeldiefstal, een verkeersongeval met letsel, een overlastmelding, een onwel wording, een vechtpartij en ga zo maar door. Als jeugdagent werk ik veel samen met de jongerenwerkers van de Stuw, collega’s Toezicht en handhaving van de gemeente Hardenberg, bureau Halt, basis- en middelbare scholen en verschillende hulpverleningsinstanties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het wijkteam Samen Doen, Accare, Tactus Verslavingszorg en de Reclassering. Tijdens mijn diensten probeer ik zoveel mogelijk op straat te zijn om ook op deze manier in contact te komen met jeugd. Zo weet ik in Hardenberg meerdere locaties waar de jeugd vaak te vinden is. Ik maak vaak een praatje met de jeugd en regelmatig hoor ik dat de jeugd zich verveelt in deze “Corona- tijd” en dat is begrijpelijk want er is immers minder te doen dan voorheen. We zien dat jeugd veelvuldig gaat ‘hangen’ op straat. Wat ons betreft mag de jeugd op veel plekken zijn maar dan wel als tegenprestatie dat ze geen overlast veroorzaken. We zien dat er veel afval zoals lege blikjes frisdrank, lege chips zakken en vuurwerkresten blijft liggen terwijl de prullenbak twee meter verderop staat. En helaas zien we ook afval wat duidt op het gebruik van softdrugs. Het lijkt steeds normaler te worden om softdrugs te gebruiken. Ook hebben wij vermoedens dat jongeren naar afterparty’s bij iemand thuis gaan om daar te experimenteren met drugs. En dat baart ons zorgen. We proberen dit probleem inzichtelijk te krijgen maar daar zijn we ook u bij nodig. Heeft u het vermoeden van criminaliteit of misdaad, bijvoorbeeld handel in soft- en harddrugs? U kunt dit melden via 0900-8844 of anoniem via 0800-7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl.

Heeft u vragen en/of opmerkingen? U kunt ons bereiken via het algemene nummer 0900-8844 of u kunt ons een bericht sturen via Instagram: jeugdagenten_hardenberg.

Tot slot wens ik u alvast fijne feestdagen en een gezond 2021!

 

Toetsenbordhelden

  Eind januari schreef ik mijn laatste column voor dit weekblad en inmiddels zijn we alweer een aantal columns verder. De afgelopen weken wa...