dinsdag 22 december 2020

Whatsappfraude

 

Terwijl ik de laatste hand leg aan mijn column is het einde van een relatief rustige nachtdienst in zicht. Ik hoor de achterdeur van het politiebureau opengaan en de vroege dienst is in aantocht.

 

In deze column wil ik u graag meenemen in een onderwerp wat het laatste jaar behoorlijk is gestegen en dat betreft Whatsappfraude. Gelukkig blijft het in veel gevallen bij een poging maar helaas zien wij toch ook voorbeelden waarbij het de daders wel lukt om geld door listige kunstgrepen afhandig te maken bij onschuldige slachtoffers.

  

Hoe werkt WhatsAppfraude?

Uw zoon, dochter of andere bekende stuurt u een bericht e en is dringend financiële hulp nodig. Uw zoon of dochter bijvoorbeeld heeft “zogenaamd” een nieuw nummer en stuurt u het volgende bericht “Hey pap, dit is mijn nieuwe nummer, de oude vervalt” hierop volgend probeert men kort een gesprek aan te gaan waarna men al snel aangeeft dat door het nieuwe nummer internetbankieren lastig is. Men vraagt u om financiële steun omdat er een rekening betaald moet worden, waarna men het verzoek doet om geld over te maken op een rekeningnummer wat voor u onbekend is..  

 
Als u dit zo leest zult u vast bij u zelf denken maar daar trap ik echt niet in. Helaas constateren wij toch echt het tegendeel ….

 

Maar wat kunt u doen?

Ga niet in op telefonische verzoeken om geld over te maken ook al doet men zich voor als een zoon, dochter of andere bekende! Reageer NOOIT op mails of sms’jes van banken. Zij zullen u nooit vragen om uw bankpas op te sturen of in te loggen via een meegestuurde link. Bel bij twijfel gerust uw bank! En is het niet uw bank, meld deze dan op www.fraudehelpdesk.nl en verwijder dan de mail of het berichtje.

 

  • Reageer nooit op e-mails of appjes met verzoeken om persoonlijke inlogcodes of pincode. Banken, creditcardmaatschappijen... Ontvangt u zo’n e-mail? Verwijder deze dan meteen. Klik in geen geval op een link die in de e-mail staat.
  • Krijgt u betaalverzoeken van onbekenden, klik deze dan niet aan.
  • Stuur uw bankpas niet op. Uw bank zal hier nooit om vragen. Als u een nieuwe pas krijgt, vraagt de bank altijd om uw oude pas door te knippen en weg te gooien.
  • Stuur ook nooit een kopie van uw identiteitsbewijs op. Criminelen kunnen uw BSN-nummer gebruiken om een bankpas aan te vragen.
  • Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens over de telefoon.
  • Vertrouwt u een link niet helemaal, check hem via de website checkjelinkje.nl.
  • Zorg dat wachtwoorden veilig zijn en verander ze regelmatig. Wees er zeker van dat uw computer de laatste software- en beveiligingsupdates heeft gehad.

 

Toetsenbordhelden

  Eind januari schreef ik mijn laatste column voor dit weekblad en inmiddels zijn we alweer een aantal columns verder. De afgelopen weken wa...