Vorige week schreef mijn collega al een stukje in de Toren over oplichtingspraktijen waarbij veelal ouderen het slachtoffer van zijn. Wij zien in ons werk veel zaken voorbij komen waarbij de oplichter zo geraffineerd te werk gaat dat men het niet doorheeft. Zo heb ik enkele weken geleden een aangifte opgenomen waarbij een oudere man telefonisch was benaderd door een zogenaamde bankmedewerker. Hij vertelde dat op het moment van het gesprek, hij kon zien dat er geld van de man werd overgemaakt naar een buitenlandse rekening. Vervolgens vertelde de “bankmedewerker” dat hij dit kon voorkomen als de man zijn pincode doorgaf. Ook zou er een medewerker van de DHL langs komen en zijn pas ophalen. De oplichter maakt op dat moment gebruik van de paniek van de rekeninghouder, die alleen maar wil dat hij zijn geld niet kwijtraakt. De man heeft voldaan aan de eisen van de “bankmedewerker” en niet veel later kwam de zogenaamde medewerker van de bank zijn pas ophalen. Binnen een paar uur was de aangever al zijn geld kwijt dat op de rekening stond. Deze zaak loopt op dit moment nog. Dit is een voorbeeld van oplichting zoals wij deze in de praktijk tegenkomen.
LET OP!!!, een
bank zal nooit om uw pincode vragen en zal al helemaal niet uw bankpas ophalen.
Een andere
vorm van oplichting is SMISHING. Hierbij krijgt u van de bank een sms bericht
met de mededeling dat u op internet een nieuwe pas moet aanvragen, een bank zal
dit NOOIT doen. U wordt dan gevraagd op een bepaalde website gegevens in te
voeren zoals rekeningnummer, pasnummer, pincode of inloggegevens voor
internetbankieren. Dit zijn vaak websites die heel erg lijken op die van uw
bank echter zit er nu een crimineel achter het scherm. Als de oplichter de
gegevens heeft, kan hij uw geld overmaken op zijn rekeningnummer.
Wees dus
altijd alert als een bank u vraagt om gegevens door te geven via de telefoon of
via een website. Het beste hangt u op en belt u zelf de bank. Niet het
telefoonnummer gebruiken dat in de betreffende mail wordt meegestuurd.
Nog even
dit, naar aanleiding van een incident in Sliedrecht.
GGD prikt
niet aan huis
Vaccinaties
worden niet aan huis gezet. U krijgt een schriftelijke uitnodiging om naar een
locatie te komen alwaar u de corona-vaccinatie krijgt. Mocht er een persoon aan
uw deur staan die zich voordoet als GGD-medewerker en u wilt vaccineren, laat
deze niet binnen. Doe uw deur dicht, onthoud het signalement en bel 112.
Twitter:
Wijkagent Stephan Lazaroms @POL_HBergWA of op Instagram wijkagenten_hardenberg.